حاکم اسلامی؛نصب یا انتخاب
نویسندگان
چکیده
تا اینجا اثبات شد که نه اشکالات ثبوتی نظریه انتخاب بر نظریه نصب وارد است و نه دلایل این نظریه در اثبات این مسأله که انتخاب و بیعت، یک راه مشروع برای انعقاد ولایت و امامت است، تمام میباشد. اکنون میتوان با استدلال به آنچه نظریه انتخاب به صراحت پذیرفته است، دیدگاه انتصاب را اثبات نمود. یکی از دلایل نظریه انتصاب، دلیلی است که مرحوم آیهالله بروجردی (قده) بدان استناد نموده و خلاصهاش این است که: در زندگی اجتماعی مردم، اموری وجود دارد که برای حل و فصل آنها باید به حُکّام یا به قضات مراجعه نمود. از طرفی این امور، عام البلوی هستند و مورد ابتلای عموم مردم میباشند و از طرف دیگر، ائمه(ع) به شیعیان خود اجازه ندادهاند که برای حل وفصل امور مزبور به طاغوتها و قضات جور مراجعه کنند. با دقت میتوان به این نتیجه رسید که وضعیت این امور از دو حال خارج نیست؛ یا این است که ائمه(ع) آنها را به حال خود رها کرده و شخصی را برای اداره امور مزبور معین نکردهاند و یا اینکه فقیه را برای اداره آنها تعیین نمودهاند. لکن احتمال اول باطل است، پس ناگزیر احتمال دوم باید صحیح باشد. بدین ترتیب، براساس یک قیاس استثنائی که از یک قضیه منفصله حقیقیه و یک قضیه حملیه تشکیل یافته است ـ که دلالت بر رفع یا بطلان مقدم میکند ـ میتوان به نتیجه مطلوب که وضع یا اثبات تالی و در حقیقت همان نظریه انتصاب است، دست یافت. اشکال نظریه انتخاب بر استدلال فوق این است که برای انعقاد ولایت، راه دیگری نیز وجود دارد که همان انتخاب است. بنابر این در اطراف مسأله سه احتمال وجود دارد نه دو احتمال: الف ـ احتمال اینکه ائمه علیهم السلام امور مزبور را اهمال کرده باشند؛ ب ـ احتمال اینکه ائمه(ع) برای اداره آنها فقیه را نصب نموده باشند؛ ج ـ احتمال اینکه ائمه(ع) اداره امور مزبور را به انتخاب امت واگذاشته باشند؛ لکن بر امت الزام نموده باشند که فقط از بین فقهای جامع الشرایط میتوانند شخصی را برای اداره آن امور برگزینند. نتیجه آنکه بطلان احتمال اول برای اثبات احتمال دوم کافی نیست؛ زیرا احتمال سومی نیز در میان است. بر این اساس، از دیدگاه نظریه انتخاب، دلیل فوق نمیتواند نظریه انتصاب را اثبات نماید و به اصطلاح اعم از مدّعا میباشد. لکن در این مقاله به اثبات رسید که دلایل نظریه انتخاب برای اثبات مشروعیت انتخاب والی از سوی امّت به عنوان راهی برای انعقاد امامت و ولایت که در طول انتصاب قرار دارد، تمام نیست و با اشکال سندی و دلالتی روبرواست. بنابراین، احتمال انتخابی بودن والی اگر چه در مقام تصور وجود دارد؛ ولی در مقام اثبات و تصدیق، چنین احتمالی مردود است. در نتیجه، قیاس استثنائی مزبور با هیچ اشکالی مواجه نمیگردد؛ چرا که در اطراف مسأله فقط دو احتمال وجود دارد: یکی اهمال امور مزبور از سوی ائمه علیهم السلام و دیگری نصب فقیه برای اداره آنها و چون احتمال اول قطعاً باطل است، لذا احتمال دوم به اثبات میرسد. بدین ترتیب در پایان این مقاله به این نتیجه میرسیم که : از دیدگاه امیرالمؤنین علی(ع) نظریه انتخاب صحیح نیست؛ زیرا انتخاب حاکم از سوی امّت، طریق مشروعی برای انعقاد امامت و ولایت نمیباشد. علاوه بر این، از راه یک استدلال عقلائی که مورد قبول نظریه انتخاب نیز میباشد، میتوان دیدگاه انتصاب را اثبات نمود.
منابع مشابه
دولت الکترونیک: انتخاب یا اجبار
دولت الکترونیکی یا ارائه خدمات دولتی با استفاده از فناوری های اطلاعات از جمله اینترنت، آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت بخش عمومی است که از واپسین سال های هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان مدیریت و کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است و هم اکنون توانسته است جایگاه خود را به خوبی در میان برنامه اصلاحات مدیریت بخش عمومی باز نماید. سئوالی که در این میان قابل طرح می باشد آن است که چرا کارگزا...
متن کاملمنطق حاکم بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی (موردکاوی دانشگاه شریف)
باوجودِ اینکه قابلیت تبدیل تحقیقات دانشگاهی به محصولات تجاری، عنصر اصلی شکلگیری شرکتهای زایشی است، بررسی منطق انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی در ادبیات علمی دانشگاه کارآفرین مغفول مانده است. در این پژوهش عوامل مؤثر بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی با استفاده از روش رویش نظریه در دانشگاه صنعتی شریف بهعنوانِ یکی از مهمترین دانشگاههای صنعتی کشور موردِبررسی قرار گرفت. درنتیجه این تحقیق، ازمیانِ عوامل اح...
متن کاملاعمال نظریۀ تعدد قوانین (دپساژ) در روند انتخاب قانون حاکم
در پروندههای حقوقی و بهخصوص موضوعات حقوقی بینالمللی، تعیین قانون حاکم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر تأثیر بسیار زیادی در زمینۀ تعیین حقوق و تکالیف طرفین دعوا یا قرارداد دارد. با وجود این، پرسشی که در نظامهای مختلف حقوقی در این زمینه بیپاسخ مانده است، امکان حکومت چند قانون مختلف بر یک موضوع حقوقی واحد است. نظریۀ دپساژ به حاکم کردن قوانین حقوقی مختلف بر موضوع حقوقی واحد اطلاق می...
متن کاملبررسی تطبیقی محدودیتهای طرفین قرارداد در انتخاب قانون حاکم
در این مقاله، محدودیتهای طرفین قرارداد در انتخاب قانون حاکم، با مطالعه تطبیقی در نظامهای حقوقی و کنوانسیونهای بینالمللی و منطقهای و همچنین، حقوق ایران بررسی شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین محدودیتها و استثناهای انتخاب قانون قابلاجرا پس از اثبات پذیرش قانون حاکمیت اراده در نظام حقوقی ایران است. این نتیجه به دست آمد که طرفین نمیتوانند هر آنچه را که میخواهند، بر قرارداد حاکم کنند. ازاینرو...
متن کامل«مردمشناسی» یا «انسانشناسی»: ترادف، انتخاب و تضاد
مقدمه این نوشته ابتدا به نیت توضیح کوتاهی در مقدمهی رساله برای روشن کردن ابهام برخی واژههای متن آغاز شد که انگیزهی کمی فراتر رفتن از ظاهرِ سادهی موضوع، رفتهرفته، موجب گسترش آن شد؛ بهطوری که شاید فرمی مستقل برای عرضه گرفته باشد. حرف اضافهی «یا» در تیتر بالا (که برای تأکید ایتالیک شده) همزمان سه معنی را میرساند: هم، به صورتی توصیفی، از «ترادف» عبارات د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 2
شماره سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78 1999
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023